Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Bekijk ons cookiebeleid voor meer informatie. 
Akkoord

7 digitale marketingtrends in 2023

Gen Z, TikTok en kunstmatige intelligentie: ze zijn niet alleen de toekomst, ze zijn ook het heden en in 2023 moeten merken opletten. Als het gaat om het creëren van een winnende digitale marketingstrategie, is het tijd om te stoppen met nadenken over wat de toekomst zou kunnen brengen en proactief
Marketing

nieuwe technologieën te omarmen met de belangrijkste digitale marketingtrends voor 2023. Klaar om vast te komen zitten? Dat moet je zijn als je dit jaar een voorsprong wilt nemen op het digitale marketingspel. En om de zaken een beetje te vereenvoudigen, hebben we de belangrijkste digitale marketingtrends opgesplitst die u in 2023 moet kennen.

De 7 belangrijkste digitale marketingtrends van 2023

1. Maatschappelijke impactstrategie centraal

2. Op jongeren gerichte marketing

3. Authentieke, gehumaniseerde merkinhoud

4. Audio-eerste marketing

5. Symfonische advertenties

6. AV-productmarketing

7. Realistische influencermarketing


1. Strategie voor sociale impact centraal

Merken die een standpunt innemen als het om hun waarden gaat, is niets nieuws. Maar door hun impactstrategie op de voorgrond te plaatsen van hun digitale marketingstrategie, weerspiegelt een verschuiving in hoe merken zichzelf omlijsten als reactie op wereldwijde gebeurtenissen.
En dan hebben we het niet alleen over reageren op rampen of sociaal-politieke gebeurtenissen. Consumenten willen merken die authentiek en met aandacht het initiatief nemen; die zich centreren rond de waarden en moraal waar ze voor staan.

In termen van digitale marketing is het verankeren van sociale doelen in de overkoepelende missie van uw merk geen 'trend' als zodanig, maar een natuurlijk gevolg van wat het betekent om een door waarden geleid merk te zijn in de wereld van vandaag. Uw sociale inhoud, uw afbeeldingen, uw e-mailonderwerpen - het moet allemaal worden beïnvloed door en worden teruggekoppeld naar uw strategie voor sociale impact.

2. Op jongeren gerichte marketing


Gen Z is niet alleen de 'volgende generatie' consumenten. Ze zijn de huidige generatie, met een koopkracht van $ 143 miljard op zak, ze vormden in 2021 meer dan 40% van de Amerikaanse consumenten. Bovenop hun indrukwekkende macht als consument, zijn generatie Z's baanbrekend in hoe we merken zien en ermee omgaan, grotendeels via door jongeren gedomineerde platforms zoals TikTok. Ze doorzien traditionele marketingtrucs en kiezen ervoor om alleen contact te maken met de merken die hun interesses en de manier waarop ze communiceren echt aanspreken. Gen Z'ers willen dat bedrijven eerlijk, transparant, nuchter en authentiek zijn.

Een toenemende trend bij jongere generaties is dat ze niet graag het gevoel hebben dat ze een product worden verkocht, ze willen dat het meer ervaringsgericht of fantasierijk is. Ze houden van korte video-inhoud met opvallende beelden, dus zachtere, op video gebaseerde campagnes die hun waarden aanspreken, zijn de juiste keuze als u deze markt wilt aantrekken. Frame uw merkidentiteit rond hun smaak. Studies tonen bijvoorbeeld aan dat Gen Z in een vaak enge wereld hoop, motivatie en saamhorigheid vindt in felle kleuren.

Het gaat er niet alleen om wat zure graffix op uw marketingmateriaal te smeren en dingen 'verlicht' te noemen. Het ontwikkelen van een merkpersoonlijkheid die echt resoneert met jongere generaties is meer dan een trend voor 2023, het is het begin van de manier waarop alle merken zichzelf moeten positioneren, van de heldere, kleurrijke esthetiek die de smaak van Gen Z het meest aanspreekt, tot de echte missie en persoonlijkheid die ze boven alles waarderen.
3. Authentieke, gehumaniseerde merkinhoud—
Het is niet alleen Gen Z die op een dieper niveau contact wil maken met merken. Gezien de meest recente wereldgebeurtenissen zoekt bijna iedereen verlichting in hun dagelijks leven, inclusief hoe ze aansluiten bij merken.

Natuurlijk moeten de persona's relevant en authentiek aanvoelen voor uw merk als geheel. Een leuk en vriendelijk gezicht waar de beoogde klanten zich mee kunnen identificeren, is een geweldige manier om loyaliteit te creëren via uw digitale marketing.

Uiteindelijk gaan we voorbij perfect samengestelde sociale feeds en gaan we naar een ruimte die realistischer, gruiziger en ongeverfd is. Consumenten willen eraan herinnerd worden dat de mensen achter de merken dezelfde ervaringen meemaken als zij, in dezelfde wereld. Ze willen op een persoonlijker, betekenisvoller niveau aansluiten bij uw merkpersoonlijkheid voordat ze uw merk of dienst kopen. Voor een keer hunkert de samenleving naar realisme boven aspiratie.
4. Audio-eerste marketing—
Het is moeilijk om de impact die TikTok heeft op de wereld van digitale marketing te overschatten. Maar een van de meer nieuwe effecten die het op de scène heeft gehad, is de opkomst van audio-eerste inhoud. Dit is met name voortgekomen uit de positionering van TikTok als niet alleen een sociaal platform voor video, maar voor allerlei soorten op audio gebaseerde inhoud.

Aangezien 90% van de gebruikers geluid als een essentieel onderdeel van de ervaring van het platform beschouwt, is de kans acht keer groter dat ze zich merkinhoud herinneren wanneer onderscheidende geluiden worden gebruikt. Als digitale marketingstrategie staat audio voorop, wat leidt tot heel veel advertenties die we online zien, waaronder how-to's, producthoogtepunten en teasers, snapshots achter de schermen en meer.

Bovendien onderneemt maar liefst 81% van de podcastluisteraars actie nadat ze audioadvertenties hebben gehoord

V2 patroon

Gerelateerde blogs

V2 patroon